کد خبر: ۲۵۴۷۶
|
۲۳ بهمن ۱۴۰۰ | ۰۸:۰۰
در گفتگو با نبض فناوری مطرح شد،

عرض اندام عصاره زعفران ایرانی در بازار‌های جهانی| تولید ۱۳۰ ماده اولیه موثره برای صنایع مختلف در کشور

مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان دارویی زرد بند، با اشاره به اینکه این شرکت به عنوان اولین شرکت در کشور است که عصاره زعفران را در گرید‌ها و درصد‌های مختلف تولید می‌کند، گفت: هم اکنون این محصول به کشور‌های آلمان، سوئیس، کانادا، نیوزیلند صادر می‌شود.

محمدرضا باستان مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان دارویی زرد بند، در گفتگو با خبرنگار «نبض فناوری» با اشاره به اینکه این شرکت دانش‌بنیان یک شرکت کشت و صنعت مرتبط با گیاهان داوریی و دارو‌های گیاهی و فرآورده‌های حاصل از گیاهان دارویی است، گفت: از سال ۷۲ فعالیت اصلی شرکت را آغاز کردیم و تا به امروز بانک ژن بذر‌های گیاهان دارویی شرکت مشتمل بر بیش از ۱۲۰ گونه بذر گیاه داوریی است که بیش از ۸۰ درصد از آن‌ها اقلام اصلاح شده گیاهان دارویی و مطرح در سرتاسر دنیا است که همه این‌ها در واقع در مزارع تحقیقاتی شرکت کشت شده و بعد در اختیار کشاورزان علاقه‌مند در سراسر کشور در قالب کشت‌های قراردادی قرار داده می‌شود. در نهایت محصول ماده اولیه مورد نیاز کارخانه‌هایی که گیاه دارویی با کیفیت را تولید می‌کنند

وی تصریح کرد: این فرایند تحت نظر کارشناسان بخش کشاورزی شرکت انجام می‌شود که از مرحله کاشت بذر تا مرحله برداشت محصول کنترل می‌شود. گیاه بعد از تولید و فرایند استخراج ماده موثره از نظر نوع عصاره، اسانس و روغن از قبیل فرآورده‌های طبیعی برای تامین نیاز صنایع غذایی، دارویی و بهداشتی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

باستان افزود: بخش دیگری از مواد موثره استخراج شده در قالب فرمولاسیون‌های مختلف دارو‌های گیاهی در شرکت تبدیل به محصول نهایی یا داروی گیاهی شده و در داروخانه‌های کشور عرضه می‌شوند.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان ادامه داد: کل پروسه را از بذر گیاه دارویی تا نهایتا یک شبکه پخش و توزیع دارو‌های گیاهی در سراسر داروخانه‌های کشور را در اختیار داریم به عبارتی کل زنجیره تولید و توزیع توسط شرکت زردبند انجام می‌شود.

وی اضافه کرد: در حوزه دارو‌های گیاهی تقریبا ۴۵ دارو را تولید کردیم البته در حال حاضر ۱۸ محصول است به عبارتی شکل محصول را عوض کردیم تا در سال آینده حدود ۱۲ محصول جدید را روانه بازار کنیم. در حوزه مواد اولیه نیز ماده اولیه صنایع مختلف را تولید می‌کنیم که در مجموع ۱۳۰ محصول یا ماده اولیه است. ما در حال حاضر به عنوان یکی از تامین کنندگان ماده اولیه گیاهی صنایع مختلف در کشورهستیم. به عنوان مثال شرکت سینیره که به عنوان برند محبوب مصرف کننده در سراسر کشور تمام ماده اولیه خود را از شرکت ما تامین می‌کند.

باستان تأکید کرد: نکته قابل توجه این است که در این بازه زمانی که تحریم‌ها پررنگ‌تر و فشار اقتصادی حاکم برشرکت‌ها باعث شده شرکت‌ها نتوانند محصول موردنیاز خود را تامین کنند بنابراین ما تلاش کردیم با تولید مواد اولیه به آن‌ها کمک کنیم. تا جاییکه هم اکنون اکثر شرکت‌های دارویی و آرایشی و بهداشتی مواد اولیه را از شرکت زردبند تامین می‌کنند. همچنین در همین بازه زمانی توانستیم حدود ۳۲ محصول جدید را تولید کنیم که اساسا این محصولات قبلا از خارج وارد می‌شد.

باستان تصریح کرد: بازار‌های صادراتی به طور حتم یکی از اولویت‌های اصلی این شرکت است. تقریبا به عنوان یکی از اولین شرکت‌هایی هستیم که عصاره زعفران را در گرید‌ها و درصد‌های مختلف تولید کردیم که حاصل ۷ سال تحقیق و پژوهش است تا اینکه حدود سه سال است که ماده اولیه عصاره زعفران را تولید می‌کنیم هم اکنون به کشور‌های آلمان، سوئیس، کانادا، نیوزیلند، همچنین محصولات نهایی نیز به کشور‌های عراق، افغانستان و برخی از کشور‌های دیگر صادر می‌شود. در نظر داریم که بازار صادراتی را در حوزه محصولات نهایی در بین کشور‌های همسایه و حاشیه خلیج‌فارس به صورت جدی‌تر دنبال کنیم.

باستان در خصوص مشخصات عصاره زعفران تولید شده گفت: عصاره زعفران تولید شده در شرکت ما حاصل چندین سال تلاش تیم تحقیق و توسعه شرکت زردبند بوده است که استاندارد شده بر اساس سافرانال و کروسین می‎باشد و در گرید‌های مختلفی جهت استفاده در محصولات دارویی، بهداشتی و غذایی کاربرد دارد.

وی خاطرنشان کرد: شرکت دانش بنیان زردبند هم اکنون به عنوان یکی از بزرگترین تولید کنندگان مواد اولیه گیاهی و طبیعی در کشور، که کیفیت محصولات خود را حاصل نظارت دقیق و علمی بر تمامی مراحل تولید، از انتخاب و کشت بذر مناسب تا روش‌های بهینه فرآوری می‌داند، همچنان متعهد به بهبود مستمر کیفیت، برای بهبود کیفیت محصولات ایرانی و گشودن افق‌هایی تازه در صادرات غیر نفتی کشور است.

ارسال نظرات
توسط پلتفرم نظرسنجی چندین در رویداد هاوینگ بیت‌کوین بررسی شد؛ سرنوشت صرافی‌های رمزارز ایرانی در پنج سال آینده
در بزرگترین نمایشگاه خودروی چین خودروهای الکتریکی آینده به صحنه آمدند
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 8 اردیبهشت 1403 سقوط سودآوری بیت‌کوین
گزارش مالی سه‌ماهه مایکروسافت اعلام شد؛ رشد سرویس‌های ابری به‌لطف هوش مصنوعی
تحول مورد انتظار ربات‌های انسان نما در زندگی مردم ربات انسان‌نمای تسلا در آستانه عرضه به بازار
وبگردی